Yogadagen på Bærums Verk

Ønsker du å lære mer om yoga? Her får du gratis innføring i flere yogaformer, etterfulgt av en forrykende konsert!

lørdag, 28 oktober 2017

Velkommen til Yogadagen på Bærums Verk

Hverdagen er krevende og det er verdifullt å skape seg et «pusterom» der tanker og aktiviteter kan falle til ro samtidig som du bygger opp ny energi. I yoga trenes oppmerksomheten og du utvikler evnen til å være tilstede med det som foregår i deg og rundt deg – det kalles også mindfulness. I våre travle liv virker dette stressreduserende og gir rom for større livsglede. Yogadagen på Bærums Verk ønsker å gi en innføring i de mest populære yoga kursene på Verket Yoga; medisinsk yoga, yin yoga og klassisk yoga.

Noe for alle

Under Yogadagen skal alle kunne finne en yogaform som passer for dem. Mann som kvinne, ung som gammel, alle vil få oppleve mestring, tilstedeværelse og en fantastisk opplevelse! Ta med deg en søster, bror, mor, far, kusine eller fetter og tilbring dagen med Verket yoga! Arrangementet er gratis. Ved å delta får du også et flott rabattkort som gir deg unike tilbud på flere av Bærums Verks butikker, spisesteder og cafeer denne dagen.

Påmelding

Påmelding til kurs@verketyoga.no som operer med «førstemann-til-mølla» prinsippet. Merk epost med «yogadagen» og hvilket/hvilke kurs du ønsker å delta på. Konserten krever ingen påmelding.

Kom i komfortable klær, så ordner vi resten!

Velkommen

 

Program

10.00-11.15 Medisinsk Yoga med Åse Lerø

Yoga har vist seg å redusere stress og uro og har en gunstig innvirkning på fysiske plager. Dette henger sammen med at man vektlegger å stimulere det parasympatiske nervesystemet.

Yogaøvelsene, som utføres langsomt og kontrollert, er egnet til å øke sirkulasjon, skape mental avspenning og gi verdifull innsikt. I Medisinsk Yoga spiller pusten en viktig og grunnleggende rolle, og det vektlegges at du får et roligere og dypere åndedrett. En bevisst forandring av pusten påvirker hvordan vi har det og kan skape fysisk, mental og emosjonell harmoni og ro i oss.

Yogatreningen gir blant annet smidig, utholdende muskulatur, påvirker fordøyelsen og hormonbalansen, gir et sterkere og mer utholdende nervesystem og balanserer høyre og venstre hjernehalvdel. En ønsket og ofte opplevd effekt av yoga er bedre søvnkvalitet. Teknikkene i Medisinsk Yoga retter seg også inn mot kroppens energisystem slik at du kan oppleve mer vitalitet og overskudd.

Den opprinnelige hensikten med all form for tradisjonell yogatrening handler om å være oppmerksom og bevisst. Noe av det viktigste med yogatreningen er å lære seg å lytte til sitt indre, lytte til kropp og sinn. Dette handler tildels om å øke sin bevissthet om kroppen, dens spenninger og atferdsmønster, tildels å nå en dypere innsikt om seg selv.

12.00-13.15 Klassisk Yoga med Gro Bøe Eriksen

Timen i Klassisk Yoga er bygget opp slik at du får en innføring i yogaens elementer, som fysiske øvelser, pusteøvelser og avspenning.

Rent fysisk vil du ved regelmessig yogatrening erfare at spent muskulatur blir løsere og smidigere samtidig som underspent muskulatur styrkes. Dette gjør kroppen både sterkere, mer smidig og fleksibel. Man får økt bevegelighet i leddene og stimulert blodsirkulasjonen og energistrømmene i kroppen. De indre organer vitaliseres og på den måten påvirkes din helse positivt.

Programmet er satt sammen med tanke på å gi en helhetlig innvirkning på kropp og sinn. Du lærer en rekke yogastillinger som varierer fra enkle og skånsomme øvelser til øvelser som krever noe mere styrke og utholdenhet. Pusteøvelsene praktiseres for å få en dypere og friere pust, noe som gir deg mer overskudd og energi. Avspenningene får deg til å slappe av og styrker kroppskontakten slik at du føler deg mer hjemme i deg selv.

14.30-15.45 Yin Yoga med Christin Schultz

Yin Yoga er en rolig yogaform som øker bevegeligheten i hofter, bekken og rygg. Du lærer yogastillinger som tøyer og styrker dyp muskulatur og som stimulerer bindevev, ledd og leddbånd.

For å stimulere og strekke bindevevet må muskulaturen rundt være avspent og bindevevet må få tid nok til å respondere. Dette er fordi bindevevet reagerer på en annen måte enn muskulatur. De ulike stillingene holdes derfor i 3-5 minutter, slik at muskelspenningene slipper og bindevevet rundt leddene strekkes.

Du gjør en rekke lange tøyninger etter hverandre og bruker pusten aktivt for å gi slipp og komme dypere inn i stillingen. Timen starter og slutter med avspenning og det vil også være fokus på pusteøvelser.

Yin Yoga passer både for nybegynnere og for deg som har gjort yoga før

16.30-17.15 Konsert med trioen: Anine Leine Lerø, Lisa Hansmark og Maria Hansmark

Dere er hjertelig velkommen til konsert med den bergenske trioen Nipo. Et trehodet troll bestående av Lisa Petrikke Hansmark, Maria Pernille Hansmark og Anine Leine Lerø. Det blir pianospill og tre-stemt sang – en håndfull sanger fra ulike sjangre, både cover- og egenkomponerte låter. Vi gleder oss til å møte dere!

Verket Yoga ligger i landlige, idylliske omgivelser på Bærums Verk. Vi holder til i den gamle skolestuen «Rulla» fra 1840 – et hus med sjel og god atmosfære. På kursene våre formidles den klassiske yogatradisjonen Hatha Yoga og Medisinsk Yoga. Dette er lett tilgjengelige yogaformer som kan praktiseres av alle, uansett alder og fysisk form. Vi tilbyr også et variert behandlingstilbud innen massasje, pusteteknikk og reiki.

 

Ønsker du å lese mer om Verket Yoga og hva de tilbyr? Trykk Her.